Haber Detayı - Yerli otomobili Bursa istiyor
Yerli otomobili Bursa istiyor

Yerli otomobili Bursa istiyor

Türkiye'de 'Anadol'' markasıyla seri üretimi yapılarak gerçeğe dönüşen yerli otomobil , geçen yılın kasım ayında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde açıklanan 5 babayiğit ile yeniden can buldu. Gelinen noktada Türkiye'nin Otomobili Ortak Girişim Grubu'nun şirketleşme süreci açıklandı ve üst yönetici belirlendi.

Şirketin adı 'Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret AŞ' olarak belirlendi ve başına Mehmet Gürcan Karakaş getirildi.Türkiye'nin Otomobili için kurulan şirkette Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell ve Zorlu Holding'in payları yüzde 19'ar, TOBB'un payı yüzde 5 oldu. Yerli otomobil için elini taşın altına koyan Anadolu Grubu, BMC, Kıraça, Turkcell ile Zorlu ortaklığının yanı sıra Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) çalışmaları hız kazandı.
Yerli otomobil için belirlenecek ilin Bursa olması gerektiğini ifade eden iş adamları, süreçte üzerlerine düşen görevleri yerine getireceklerini söyledi.Bursa'nın sektördeki konumuyla 'otomotivin kalbi' konumunda olduğunu ifade eden Bursa sanayicisi, Otomotiv Test Merkezi'nin Bursa'da yapıldığını ve kentteki otomotiv sektörünü doğal kümelenmeye soktuğunu vurguladı.
ŞU ANDA 22 İLDEN TALEP...
Şirketleşme sürecinin gerçekleşmesinin ardından, yerli otomobilin tasarım, üretim, logo ve markasının belirlenerek prototipinin geliştirilmesine odaklanılacağı ifade ediliyor.Türkiye'nin vizyon projelerinden biri olarak görülen 'Türkiye'nin Otomobili'nin, B ve C segmentlerindeki 5 modelle piyasaya girmesi ve üretim maliyetlerinin düşürülmesi açısından 3 modelin aynı şasi üzerinde olması planlanıyor.Projede,3 fazdan oluşan yaklaşık 15 yıllık bir yatırım hamlesine yönelik planlar hazırlandı. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, son yaptığı açıklamada, yerli otomobilin üretileceği yerin projenin ikinci fazında ele alınacağını, şu anda 22 ilden talep bulunduğunu ve taleplerin gelecek yıl değerlendirileceğini söyledi. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü: '(Yerli otomobil) Orta, üst sınıfa hitap edeceğiz. Ne çok lüks ne çok alt gruba hitap edecek. Daha çok B ve C segmentinde bir araç düşünüyoruz. Emsallerinden daha ucuz olacak. Emsallerinden en az yüzde 5 daha ucuz olmasını hedefliyoruz. Emsallerinden daha kaliteli bir araç yapmayı hedefliyoruz.'
YERLİ OTOMOBİL NEREDE YAPILACAK
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu,'Bu otomobil yüzde 100 elektrikli olacak ve son teknolojiye uygun olarak üretilecek. Dünyada dönüşen teknolojide artık fosil yakıt kullanılmıyor. Yani biz de buna uygun olarak dünyadaki trende göre elektrik enerjisine uygun bir otomobil üreteceğiz'dedi.
En çok merak edilen konunun yerli otomobilin nerede yapılacağı olduğunu dile getiren Hisarcıklıoğlu, 'Fizibilite çalışmaları bittikten sonra ve devletimizin vereceği teşvike göre elini taşın altına koyan 5 babayiğidimizle beraber oturup hangi yer uygunsa orada otomobil fabrikasının kurulması konusu konuşulacak ama bu projenin eki olarak bir şey daha söylemek istiyorum. Yerli otomobilin belirli parçalarını ülkenin dört bir yanına dağıtıp, oralarda üretimini sağlayıp birbirine eklemlenmiş bir değer halkası oluşturacağız. Örneğin koltuğu bir yerde üretilecek, başka aksamı başka yerde üretilecek. Her bölgenin bir katkısı olacağına inanıyorum. Yerli otomobilden tüm bölgeler faydalanacak' dedi.

İLK OTOMOBİL 19 ARALIK 1966'DA ÜRETİLDİ
Merhum iş adamı Vehbi Koç'un girişimleriyle başlayan ilk yerli otomobili üretme faaliyeti, 1966 yılına damgasını vuran en önemli sanayi hamlelerinden biri olarak kabul edildi. İlk yerli otomobile hangi ismin verileceği yapılan bir anketle belirlendi. Ankete gelen 150 bini aşkın mektupta ''Anadolu'', ''Anadol'' ve ''Koç'' isimleri öne çıktı. Birkaç gün süren toplantıların ardından 7 Ekim 1966'da bu otomobile ''Anadol'' ismi verilmesi kararlaştırıldı ve ilk otomobil de 19 Aralık 1966'da üretildi. Vehbi Koç tarafından kurulan Otosan Otomobil Sanayi AŞ tarafından İstanbul'daki fabrikada üretilen Anadol, bugüne kadar Türkiye'nin ilk ve tek seri üretimi yapılan yerli otomobil olma özelliğini kaybetmedi.Üretimi 1984'te durdurulmuş olmasına karşın markanın meraklıları, Anadol'a duyduğu sevgiyi göstermeye devam ediyor.

Yerli otomobil Filyos'a ?
Bu sütunda defalarca yerli otomobil konusunu kaleme almıştık. Projenin Bursa için ne kadar uygun olduğunun altını çizmiştik. Mevcut otomotiv endüstrisinin gelişmişliği ve ulaşım altyapısı düşünüldüğünde yerli otomobilin Bursa dışında üretilmesinin mantıksız olduğu ifade edilebilir. Bir yandan TEKNOSAB inşa edilirken, tamam yeri dahi hazırlanıyor derken birden Sanayi Bakanı müjdeli haberi verdi??? Seçim bölgesinin hemen yanı başında olan Filyos' ta yerli otomobilin yapılacağını ilan etti. İnsanı hayretler içerisinde bırakan bu açıklamaya sanayiciler, özellikle Bursa' yı temsil eden sanayici ve bürokratların nasıl tepki vereceğini merak ediyoruz.
Bu kadar önemli bir proje bölgesel siyasi hesaplara kurban mı edilecek? Eğer konu siyasi hesapsa Bursa' nın hiç mi bir ağırlığı yoktur? Bu haklı konuda kendisine makam verilenler suskun kalacaksa, hak arayamayacaksa söylenebilecek sözümüz yoktur.
Yerel medyaya bakıldığında hak arama noktasında bir duyarlılıktan bahis etmek imkan dahilinde olmadığı görülmektedir. Ancak göz göre göre ülkemizin ve şehrimizin aleyhine olan bu karara artık tepkisiz kalınamayacağını düşünüyoruz.
Bursa' nın temsilcilerinin artık yerli otomobil konusunda bir araya gelerek gerekli adımları atacaklarına inanıyoruz. (1151 sayı Meftun Tayan Yazısından)


Rifat Hisarcıklıoğlu TOBB Başkanı
'Yerli otomobilin belirli parçalarını ülkenin dört bir yanına dağıtıp, oralarda üretimini sağlayıp birbirine eklemlenmiş bir değer halkası oluşturacağız. Örneğin koltuğu bir yerde üretilecek, başka aksamı başka yerde üretilecek. Her bölgenin bir katkısı olacağına inanıyorum.
Yerli otomobilden tüm bölgeler faydalanacak.'

Mehmet Gürcan Karakaş
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret AŞ Üst Yöneticisi
'Yerli Otomobil Projesi'nin paydaşları olan babayiğitler Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell, Zorlu Holding ve TOBB ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının projeye inançları, taahhütleri ve uyumları beni çok etkiledi' dedi. Karakaş, yaptığı açıklamada, otomotiv sektörüne gönül vermiş bir mühendis olarak, Türkiye'nin Otomobili Projesi'nin hayallerini süsleyen ve heyecan veren bir proje olduğunu söyledi.

Taner Yılmaz May Fren Genel Müdürü
'Bursa 129 yıl önce 'At arabası' üreten ender kentlerden biriydi… Apolyont Gölü'ndeki hastalıktan arındırılmış Halil Bey Adası'nda yetiştirilen özel atların çektiği ve özel bir mekanizmayla 2 tondan 12 tona kadar yük taşıyan o zamanın TIR'ları Bursa'da üretiliyor, Anadolu'ya gidiyordu. Bursa 'Araba üreten bir kent' olarak tanınıyor.Bursa ihracatı bilen, yeni pazarlara açılan, yeniliklere adapte olabilen bir kent. Bu yolda atılacak en enzem adımlardan biri yerli otomobilin Bursa'da üretilmesi. Bursa hali hazırda ana araç üreticilerini ve tedarik zinciri firmaları ile Türkiye'deki en güçlü Pazar payına sahip il. Türkiye'de üretilen neredeyse her iki otomobilden bir tanesi Bursa'da üretiliyor.'


Faik Çelik
Faik Çelik Holding Yönetim Kurulu Başkanı
'Bursa otomotiv sektörünün kalbi, yan sanayi burada. Bursa'nın dışına çok çıkılacağını düşünmüyorum.
Yerli otomobilin Bursa'da üretilmesini istiyorum. Bursa'nın yerli otomobilde daha ağırlık basacağını düşünüyorum. Otomotiv sektörü altın çağını yaşıyor diyebilirim.'


Ramazan Aydın-Presimsan YKB
'Otomotiv sektöründe ülkenin geldiği nokta çok güçlü. Otomotiv sektörünün ihracatı sürekli artıyor. İyi bir gidiş var, ama sürdürülebilir hale getirmemiz gerekiyor. 
Otomotiv sektörünün son dönemde ortaya koyduğu başarılı performanstan son derece memnunuz. Yerli otomobil üretimi konusundaki girişimleri de desteklemekteyiz.  Yerli otomobil konusunda ülkemizde 'otomotivin başkenti' olarak nitelendirebileceğimiz Bursa'nın bu üretime ev sahipliği yapmasının, çok önemli bir kazanç olacağını düşünüyorum.'

Dr. Müh. Mustafa Uysal
Tekno Tasarım Genel Müdürü
'Yerli otomobili Bursa'da üretmemiz en doğru karar olacaktır. Bursa, fikir olarak ta alt yapı olarak ta bu işe hazır. BTSO bünyesinde kurduğumuz kümelerimiz bu işin hazırlığı niteliğinde idi. Ülkemizin otomotiv üretim merkezi olan Bursa, test merkezini de barındırıyor. Tasarım Merkezleri ve tüm üreticiler de Bursada. Yerli Otomotbili Bursanın birikimi ile kısa sürede ayağa kaldırabiliriz. Otomotil fabrikası Bursa'da kurulmasa bile tasarım ve parça üretimleri Bursadan olacaktır. Firmalarımız yerli otomobil projesi ile yeni bir heyecana girecek ve piyasalarda yeni bir dalgalanma oluşacaktır. Yabancı üreticilerin projeleri arasında bu proje de en kısa zamanda hayat bulacaktır. Bursa bu hazırlığı yıllardır yapıyor ve sanayicilerimiz bu projeye her türlü katkıyı vermeye hazırdır.'

Prof. Dr. M.İhsan Karamangil
U.Ü Müh. Fak. Otomotiv Müh. Böl. Bşk
'Yerli otomobil uzun yıllardır bekleniyordu. Otomotiv sektörü her geçen daha da büyüyor. Üretim kapasiteleri artıyor ve yeni yatırımlar yapılıyor. Öncü bir sektör ve bir çok şeyi tetikliyor.'

Mehmet Demirci
Müsiad Bursa Otomotiv Sektör Kurulu Başkanı
'Bursa;  otomotiv sektörünün en önemli kenti olmaya devam ediyor. Komple araç gövde parçaları, koltukları, mekanik parçaları, plastik parçalar, aydınlatma ekipmanları, elektriksel ekipmanları, ısıtma ve soğutma aksamı, süspansiyon sistemleri, iç trim malzemeleri v.s olarak komple otomobilin üretilebileceği alt yapıya sahiptir.Yerli otomobilin yeni nesil ve elektrikli olması önemli bir başlangıçtır. Bursa olarak elektrik motoru ve batarya şarj sistemine yapılacak yatırım ile komple elektrikli otomobil Bursa da üretilebilir hale gelecektir.Bursa,  yerli otomobilin üretilmesi için en ön sırada yer almaktadır.'

Erdi Ceyhan
Freudenberg Türkiye Genel Müdürü
'Yabancı teknoloji ve sermaye desteği ile 1,7 Milyon araç üretim seviyelerine gelinen Otomotiv Endüstrisi milli ekonomimizin ana sektörlerinden birisi olmuştur. 1 milyon araç pazarı ile de bölgede önemli bir oyuncudur. Bu halde geç kalınsa bile elektrikli araç üretimi ve doğru strateji ve planlama ile hem üretim gücü ve hem de Pazar kapasitesi nedeni ile ulaşılabilir hedeftir. Çok şirketli konsorsiyumun organizasyonel yapısı, Pazar kabulleri, rekabet koşulları vs. zorluklara rağmen gelişmeleri olumlu karşılıyorum.Elektrikli aracın ilk üretim adetleri hedefinin, Bursa' daki mevcut üretim kapasitesinin çok altında olacağı için çok ciddi bir etkisinin olacağını düşünmüyorum. Fakat motivasyon açısından pozitif tesirinin olacağını düşünüyorum.'


İbrahim Gülmez
Haksan Otomotiv YKB 
'Bursa'da yerli otomobil için yan sanayi, insan kaynağı ile birlikte tüm alt yapı hazır. Diğer illerle kıyasladığımızda Bursa, her zaman önde. Bursa yerli otomobile talip. Bizlere görev düşerse her zaman gereken desteği vermeye hazırız.' 

Okan Baş - Karsan CEO'su
'Otomotiv lokomotif sektör, ihracatın gelişmesinde çok önemli yeri var. Türkiye otomotiv'de önemli bir üretim merkezi. Şimdi araştırma ve geliştirme merkezi olma yolunda önemli adımları var. Bu anlamda gelecek için Türkiye'nin önemli bir potansiyeli var. Bursa önemli bir merkez, büyük otomotiv fabrikalarını barındırıyor. Karsan ile beraber Türkiye'nin üç büyük fabrikası Bursa'da diyebilirim. Bursa çok önemli bir yerde. Tofaş ve Renault'un Bursa'da olması çok önemli bir değer ve süreklide gelişiyor. Farklı projeler ve farklı teknolojilerin geliştirilmesinde de önemli yeri var.  Türkiye'nin üretimde önemli bir gelişmesi var. Endüstri 4.0'da da çok önemli atakları var. Bu teknolojinin gelişmesi daha verimli çalışma yönünde ve iletişimde gelinen nokta ile beraber verimliliğe önemli katkısı olacaktır. Türkiye uygulamalarını başarılarıyla yerine getirecektir.'

Müfit Karademirler
Martur Fompak Türkiye CEO'su
'Yerli otomobil özellikle sektördeki bizlerin en büyük temenlisi. Bursa'da olmalı gerektiğini düşünüyorum. Bursa alt yapı, kalife iş gücü ve tedarikçi kalitesi olarak bence hazır. Bursa yerli otomobilde birinci derecede tercih edilmesi gereken bir şehir.'  

İbrahim Burkay
BTSO Yönetim Kurulu Başkanı
'Yerli otomobilin Bursa'da üretilmesi hususunda her türlü girişimi gerçekleştirdik. Bundan sonra da karar vericiler üzerinde etkili olmak için çalışmaya devam edeceğiz.Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu Şirketi'nin kurulmuş olmasının yerli otomobil çalışmalarının hızlanması adına umut verici. Yerli otomobilin CEO'su Gürcan Karakaş, Bursa'mızı çok yakından tanıyan ve şehrimizin otomotiv sektöründeki avantajını yakinen bilen önemli bir isim. Biz daha önce Cumhurbaşkanlığı, Başbakanlık, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile konsorsiyumda yer alan şirketlerle yerli otomobilin neden Bursa'da üretilmesi gerektiğini anlattığımız raporumuzu paylaştık. Önümüzdeki süreçte de yerli otomobilin Bursa'da üretilmesi adına girişimde bulunmayı sürdüreceğiz'

Facebook
Sayı: 1153 - Tarih: 12.06.2018
Yazarlarımız