Haber Detayı - Tekstil sanayicisinin zirve hikayesi
Tekstil sanayicisinin zirve hikayesi

Tekstil sanayicisinin zirve hikayesi


'İlk aklıma gelen değişim 'teknoloji' dir' diyen Atilla Parlamış, çok rakiplerin çıktığını ama halen Bursa'yı sektörün kalbi olarak vurguluyor. Atilla Parlamış, 'Tekstil'in ilk Avrupa'da tanınmışlığının sebebi Bursa'dır' dedi.

Elif Didem Danacıoğlu

'TEKSTİLDE
YARATICILIK ALTIN MADALYASI'
1940'lardan günümüze ulaşan tekstil hikayenizi paylaşır mısınız?
Parlamış ailesinin tekstil tarihçesi 1940'lı yılların başına dayanıyor. 8.000.000 mt. kumaş üretimi... 20.000 m² lik üretim alanı... 25'ten fazla farklı ülkeye ihracat... Sektöründe öncü, dünya çapındaki global şirketlerin lisanslı üreticisi... Doğa ile dost... Ekolojik sisteme saygılı... Yüksek müşteri memnuniyeti... 1948 yılında büyükdedemiz; Hidayet Bey'in, ipek kozacılığı ve ipek filatürü üretimlerini çok başarılı bir şekilde yaparak 'Kozacı Hidayet Bey' olarak anılmasıyla ailemizin tekstil sektöründeki yolculuğu başladı.1972 yılında Adnan Ener, Alman Başbakanından dünya çapında 'Tekstilde Yaratıcılık Altın Madalyası' aldı.1982 yılında liderliğimde, anonim şirket olarak kurumsallaşmak üzere ilk adımı attık.1989 yılında kuruluşunda öncülük ettiğim Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi'nde yeni model dokuma makinelerinin bulunduğu modern binaya taşındık ve şirket PARLAMIŞ TEKSTİL adını aldı.1990'lı yıllarda Parlamış Tekstil'in yönetimi üçüncü kuşağa geçti ve oğullarım Bülent Parlamış ve Haluk Parlamış Yönetim Kurulu Başkan yardımcısı ve CEO olarak görevleri devraldılar.
BÜYÜK GİYİM MARKALARINA KADIN GİYİMLİK KUMAŞ
Atilla Parlamış, '1990'lı yılların başındaki bu kayda değer gelişmeleri takiben, Parlamış Tekstil, Avrupa ve ABD'deki büyük giyim markalarına kadın giyimlik kumaş ihracatına başladı.1998 yılında, reaktif ve disperse iplik boyama tesisi faaliyete geçti ve tüm makineler 2012'de yenilendi. 2000 yılında, ISO 9001:2000 Kalite Sertifikası, OEKO-TEX ve LLOYD sertifikaları alındı. 2002 yılında, modern dokuma tesisi faaliyete başladı ve tüm makineler 2015'te yenilendi. 2004 yılında, teknik tekstil markamız PARTECH kuruldu ve Mercedes-Benz, Türk Havayolları ve TCDD'nın hali hazırda küresel ve lisanslı üreticisidir. 2012 yılında aynı sanayi bölgesinde jakar ve armür dokuma, çözgü, kalite kontrol ve lojistik hususunda faaliyet gösteren yeni ek fabrika inşa edildi. 2015 yılında, Parlamış Tekstil yılda 8 milyon metre kumaş üretim ve satış rakamına ulaşmış ve bugün 20 bin metrekare alan içinde 4 vardiyelik çalışma düzeninde 140'tan fazla insana istihdam sağlanmaktadır. Parlamış Tekstil yaratıcı ortaklığın büyüyen ailesi ile çevrili bir aile işletmesi olmaya devam etmektedir' dedi.
'TEKNOLOJİ'
Bursa tekstilinin hikayesini dinleyebilir miyiz?
İlk aklıma gelen değişim 'teknoloji' dir. Ataerkil, yani bildiğimiz klasik tezgahlarla dokumacılık yapılır ve mekikler elden atılırdı. Dokuma makineleri ile birlikte Bursa, tekstil sektörünün merkezi oldu. Bursa, ipekçilik, koza ve ipeğin üretiminde ipek yolunun önemli şehirlerinden birtanesidir.
Sektör ilerledikçe ve pahalılığından dolayı ipek ikinci plana itilirken, nylon devreye girmeye başladı.
Avrupa, İtalya, İngiltere ve Fransa sentetik malzemelerden iplikler yapmaya başladı.
Biliyorsunuz ki, kara tezgahlarımızın da ilk üretim yeri Bursa. 1980'li yıllardan itibaren Avrupa, İtalya, İsviçre ve Almanya yeni makinalar üretmeye başladı. O zamanlar elimizdeki kara tezgahları hurdacılara vermek zorunda kaldık ve İtalya'dan sonra İsviçre'ye de gitmeye başladık.Almanların tezgahları devreye girmeye başladı. Avrupa piyasalarında yer almaya başladık. Japonların, İspanyolların devreye girmesiyle de müthiş makineler yapılmaya başladı.
BUGÜN AL,
SEZON GEÇİNCE AT...
'Ülkemizin gelişiminin ilk birinci unsuru tekstildir' diyen Atilla Parlamış,'İstihdam ve ekonominin çarklarının dönmesinde tekstilin yeri inkar edilemez. Gelişmekte olan ülkelerin ilk tercihleri tekstil sektörü oluyor.
Ekonomide zaman zaman çarklar öyle hızlı dönüyor ki, dünyaca ünlü marklar sezonluk gelişimler yaşıyor. Bugün al, sezon geçince at... Böyle bir dönemlere de gelindi. Bursa tekstiline çok rakipler çıktı ama hala sektörün kalbiyiz.Tekstilin ilk Avrupa'da tanınmışlığının sebebi Bursa'dır' dedi.
MODA BİR
YARATICILIKTIR
Tekstilin gelişiminde ilk vurgulamak
istediğiniz nedir?
Tekstil ile ilgili esas vurgulamak istediğim 'moda' dır. Moda bir yaratıcılıktır. Bu dünyada ciddi bir şekilde modayı yaratanlar ve kabul ettirenler var. Moda bir tekerrüerden ibaret ve bu işin kalbi 'moda'dır. Tekstili moda yönlendiriyor. Mesela Paris'i Paris yapan kreasyonları, dekorasyonları ve kumaşlarıyla modadır. Tekstili tarif etmek için birinci sıraya modayı koymak lazım. Moda, yapacağınız işin başlangıcından itibaren takip edilmesi gereken bir kanaldır. Moda istediği için tekstil makineleri bu kadar hızlı gelişim içerisine giriyor. Yeni markaların çoğunlukta oluşunun sebebi modadır.
TÜM BU
SAYDIKLARININ HEPSİ BİRER ÇARK
Tekstil, iplik,kumaş, dokuma ve boyahaneyi nasıl anlatırsınız?
Tüm bu saydıklarının hepsi birer çark ve o çarkın birer unsuru. Moda olmazsa tekstile yön veren olmaz. Makine olmazsa üretiminizi yapamaz, istihdama yardımcı olamazsınız. Tüm bu unsurları ayrı ayrı düşündüğünüz zaman ve taşları yerine koyduğunuzda tüm bu saydıklarımız hepsi birer değer ifade ediyor.
Mesela, hammaddeye değer kazandıran ipliktir. Tüm bu unsurlar birbirinden ayrılmayan tesbih taneleri gibi birbirine uyumu var.
TEKNOSAB'ı nasıl
değerlendiriyorsunuz?
TEKNOSAB girişimini destekliyorum, sanırım teknik tekstilde TEKNOSAB içerisinde olacak. TEKNOSAB'ın kaçırılmayacak bir fırsat olduğunu düşünüyorum. TEKNOSAB'da bizimde yatırımımız olacak. Mevcut organize sanayi bölgeleri artık, yeni yatırımları kaldıramıyor. Tüm organize sanayi bölgelerinin bir çatı altına toplanacağı günlere doğru ilerliyoruz. Devletin katma değer yaratacak projeler yapması çok güzel bir hizmet.
DOSAB yeni yatırımları kaldırabilecek mi?
DOSAB ve diğer OSB'ler kaldıramayacağı için TEKNOSAB yapılıyor. Bölgede büyümeye yönelik niyetler var ama yer yok. Yer var ama arazi fiyatları pahalı. Sanayici arsaya mı yoksa üretimine mi yatırım yapsın. Şuanda DOSAB'ın sorunu yok ama yarın bilinmez. Uydu kentler oluşmaya başlayacaksa eğer, taşınmaya mecbur kalacağız. DOSAB'ın sanayici için müthiş avantajları var.
Endüstri 4.0'da
tekstilin konumunu paylaşır mısınız?
Pazar talep ediyor, endüstri 4.0'ın peşinde koşuyoruz.
Bursa'da ipekçilik yeniden canlanır mı?
Çok zor, çünkü ipeğe karşı talep yok.
MARKANIZIN HAKKINI VERİRSENİZ, MARKALAŞMA İŞİNİZİ KOLAYLAŞTIRIR
Rekabet pazarında markalaşmak nedir?
Rekabet pazarında markalaşmak çok önemli... Mesela, Parlamış tekstil bir markadır. Yılların verdiği birikimi yansıtıyorsunuz. Markanızın hakkını verirseniz, markalaşma işinizi kolaylaştırır. Havlu dediğiniz zaman aklımıza ilk Özdilek gelir, ozaman Özdilek bir markadır.
İhracat, istihdam ve nitelikli iş gücünü nasıl değerlendiriyorsunuz?
İstihdam olduğu sürece refah seviyemiz artar. Ülkemizin olmazsa olmazlarından biri de ihracatımızdır.
Sanayi bölgelerinde meslek okul nasıl
olmalı?
BUTGEM , Bursa ve ülkemiz için çok büyük bir değer. Sanayi bölgelerinin kuralları içerisinde meslek okullara bir alan ayırma şartı olması lazım. Sanayi bölgesi oluşturulurken meslek okulu olma zorunluluğuı getirilmeli ve o bölgeye uygun ihtiyacı karşılayacak branşlara yer verilmelidir. Meslek okulları şart! Çok sevdiğim bir sözüm var...' Kendi cevrim, kendi eflakımla, kendim tahirim. Kendimdeki imkanlarla, gücümle herşeyin altından kalkarım.'
Ekonomiyi ve
devlet teşvik
mekanizmalarını nasıl
değerlendiriyorsunuz?
Tüm teşvikler sanayiciye destek olacaksa olsun. Gelişmenin temel unsurları devletin sanayicisiyle el ele ve kol kola girmesidir. Değer verirsen, arzu ettiğini alırsın. Sanayicinin önünü açmak lazım. Gelecek nesiller ülkemize bizden daha iyi katkı yapacaklar. Buna yürekten inanıyorum. Dünyaya erken geldiğim içinde hayıflanıyorum.
Facebook
Sayı: 1143 - Tarih: 03.04.2018
Yazarlarımız