Haber Detayı - HOSAB'ın sorunları birer birer çözülüyor
HOSAB’ın sorunları birer birer çözülüyor

HOSAB'ın sorunları birer birer çözülüyor


Elif Didem Danacıoğlu

HOSAB Başkanı Ömer Faruk Korun, bölgede çok büyük atılım olduğunu, sorunsuz bir bölgede üretim yaptıklarını ve sanayicinin dilinden anlayan bir bölge yönetimi olduğunu söyledi.

HOSAB Başkanı Ömer Faruk Korun, Hasanağa Organize Sanayi Bölgesi'ndeki 15 yılını, hedeflerini ve bölge çalışmalarını anlatırken, HOSAB'ın sanayici ve çalışanlar için yıllardır ihtiyaç duyulan yatırımları artık bir bir hayata geçirdiklerini vurguladı. 'Türkiye'de işsizlik var deniliyor ama nitelikli eleman sıkıntısı da büyük' diyen Ömer Faruk Korun,üreten Türkiye olmak için meslek liselerine ağırlık verilmesinin şart olduğunu vurguladı. HOSAB Başkanı Ömer Faruk Korun, 'OSB'lerin içerisinde sanayi ile iç içe ve sanayinin istediği nitelikte insanların yetişmesi için meslek lisesine önem veriyoruz' dedi.
Çevredeki sanayi bölgeleriyle bir entegrasyon içerinde ilerlemeyi planladıklarını vurgulayan Ömer Faruk Korun, bölge içerisinde İtalyan, Alman ve Güney Kore'li firmaların da yer aldığını ifade etti.
Ekonomi Bakanlığı'nın desteği ile Ur-Ge kapsamında kümelerle ilgili çalışmalar başlattıklarını ifade eden Ömer Faruk Korun, ilk olarak otomotiv kümesini kurduklarını ve otomotiv ağırlıklı 17 tane firmanın Otomotiv Kümemizde yer aldığını söyledi. 'Ar-Ge merkezi konusunda bir çalışma yapmak orta vadeli hedeflerimiz arasında' diyen
Ömer Faruk Korun ile HOSAB'ın detaylarını incelediğimiz tüm başlıkları bu sütunlardan sizler ile buluşturuyoruz.
Kuruluşundan itibaren HOSAB'ı anlatır mısınız?
Benim Hasanağa Organize Sanayi Bölgesi (HOSAB)'da 15'inci yılım. 15 yıl önce Hasanağa Sanayi Bölgesi, yolu, kanalizasyonu yeterli olmayan; su, elektrik, doğalgaz gibi ihtiyaçları giderilmemiş bir bölgeydi.
1993 yılında HOSAB'da sanayileşme başladı. 1995 yılında da sanayiciler bir araya gelip Hasanağa İşverenler Derneği (HİD)'ni kurdular. Bugün derneğimizin adını HOSABSİAD olarak değiştirdik. O dönemde derneğin kuruluş amacı, sanayicilerin sorunlarına çözüm üretebilmekti. Fakat, derneğin yaptırımı olmadığından dolayı, rahmetli eski başkanımız Ahmet Sezgi Erceiş ile 2000 yılında Organize Sanayi Bölgesi olma fikrini ortaya atıp bunun için sanayicilerimizle birlikte çalışmaya başladık. 2003 yılında 216 sicil sayılı Batı Organize Sanayi Bölgesi olarak tescillendik. 2008 yılına kadar uygulama imar projemizi onaylattık. 2008 yılında Hasanağa Organize Sanayi Bölgesi (HOSAB) olduk, tüzel kişilik kazandık. 2008 yılından sonra bölgede çok büyük atılım oldu.
BÖLGEDE ÇOK
BÜYÜK ATILIM OLDU
2008 yılından sonra
bölgede neler yapıldı?
2010 yılında arıtma inşaatına başladık, çevre bizim için önemliydi. Bölge içerisindeki alt yapıları yeniledik. Yağmur suyu, kanalizasyon hatlarını ayırdık. İçme suyu hattı ile ilgili çalışmamız oldu. Bana göre, Bursa organize sanayi bölgelerinin içerisinde yer alan örnek bir çalışma; DSİ'ye ait olan Hasanağa sulama barajının yüzde 17, 7 kullanım hakkını satın aldık.
Bölgemizdeki su sorununu uzun bir süre ortadan kaldırmış olduk. Yaklaşık 4 km. boru hattı döşedik. Atık su arıtma tesisimizin yanına ileri arıtma tesisimizi kurduk. Bölge sanayicisine çok büyük avantaj sağladı. Çünkü şebekeden aldığımız su yeterli gelmiyordu. Şimdi birinci kalite su üretiyoruz. Sanayicimize iki ayrı hatla su veriyoruz. Birinden ürettiğimiz suyu kullanma suyu olarak veriyoruz, diğer hattan da proses suyu olarak fabrikalarımıza veriyoruz. Böylece bölgemizdeki yer altı kuyularının kullanımını sonlandırarak, çevreye karşı sorumluluklarımızı yerine getirdik.
Elektrik dağıtım lisansımızı aldık ve satışımız başladı. İrfaniye'den bölgemize 24 MW gücünde yer altından hat çektik. O dönemde kullanımımız 8 MW idi. 2015 yılında 20 MW'a geldik.
Kapasitesinin dolup sorun yaşama olasılığına karşı TEİAŞ'la birlikte Hasanağa Trafo Merkezi projemizi geliştirdik. HOSAB'a 1 kilometre yakındaki bir alanı satın aldık. Bir bölümünün üst kullanım hakkını trafo merkezi yapması için bir protokolle TEİAŞ'a verdik. TEİAŞ, burada hasanağa Trafo Merkezi yapacak. İhalesi Ağustos ayı başında yapıldı. Böylece gerek HOSAB'ın gerekse Akçalar, Kayapa gibi sanayi bölgeleri ve bölgedeki yerleşimlerin elektrik arz güvenliğini sağlama yolunda önemli bir adım atmış olduk. TEİAŞ yatırımını 400 günde tamamlayacak.
YOL SORUNUMUZ KALDI
Yol ile ilgili gelişmelerden
bahseder misiniz?
Sanayinin olmazsa olması temiz ve kesintisiz enerji. Su sorunumuz da ortadan kalktı. Şu an en büyük sıkıntımız yol sorunumuz. Projeler geliştirdik ama bunlar devlet gücüyle yapılacak şeyler. Biz kendi bölgemiz içerisindeki sorunlarımızı bir yere kadar getirdik, çözdük. Akçalar ile birlikte bölgemizde 130 tane fabrika var. Yaklaşık 12 bin kişi her gün bu yoldan geçiyor, ciddi bir trafik var. Dolayısıyla dar ve kaplaması kötü olan İzmir Yolu bağlantımız büyük sorunlar yaratıyor.
Emniyet trafik, Büyükşehir belediyesi ve Karayollarıyla beraber çalışma başlattık. Bir kılavuz plan hazırlandı, Karayolları Genel Müdürlüğüne gönderildi. Bu proje özetle, otoyoldan bölgemize bağlantı yolunu kapsıyor. Yakın zamanda yapmış olduğumuz ilave atık su arıtma tesisi açılışımıza Başbakan Yardımcımız Hakan Çavuşoğlu'nu davet ettik. Bir hafta öncesinde görüşmelerimizde yoldan kendisine bahsetmiş, dosyaları teslim etmiştik. Yol sorunu çözülürse, Bursa'da otobana direkt bağlantısı olan tek organize sanayi bölgesi olacağız. Aynı zamanda Bursa'ya çıkış da olacak. Şimdi bu hedef üzerinde gidiyoruz.
HOSAB'ın tüm alt yapı çalışmaları tamamlandı, sorunsuz bir OSB olma yolunda ilerliyoruz. Elektrik dağıtım şebekemizi etap etap yeraltına almaya devam ediyoruz. Akçalar Islah OSB şartlarını tamamladıktan sonra HOSAB çatısı altında birleşme olacak, entegre olacağız.
EN ÖNEMLİ KONU MESLEK LİSESİ
Hedefleriniz nelerdir?
İtfaiye sorunumuz var. Bölgemize en yakın itfaiye birimi Küçük Sanayi'de… Bunun için Büyükşehir Belediyemiz ile bölgemize bir itfaiye kazandırmak istiyoruz.
12 bine yakın istihdamın olduğu bölgede çalışanlarımızın çocukları için kreş yapmamız konusunda talepler var. Kreş konusunu gündemimize aldık. Bu konu ile ilgili de bu dönemde detaylı çalışma başlatacağız. Diğer önemli konumuz, meslek lisesi.
Türkiye'de işsizlik var deniliyor ama nitelikli eleman sıkıntısı da büyük. Maalesef meslek lisesinden gelen öğrenciler, sanayi için yeterli olmuyor. Bana göre önem verilmesi gereken bir konu. Üreten Türkiye olmak için meslek liselerine ağırlık verilmesi şart. OSB'lerin içerisinde sanayi ile iç içe ve sanayinin istediği nitelikte insanların yetişmesi için meslek lisesine önem veriyoruz. Bu konuyla ile çalışmalar yaptık. Meslek lisesi için yerimizi ayırdık, Milli Eğitim ile görüşmelerimiz oldu. Burada okulun işleyişi ve bölümler konusunda sanayicilerimizle ortak paydada buluşup karar vereceğiz.
4 yıllık görev dönemimizde itfaiye, kreş, mesleki ve teknik lise, polis noktası ve ortak sağlık güvenlik birimi oluşturma gibi projeler masamızda… Sanayici arkadaşlarımız sosyal tesis istiyor. Onunla ilgili de bir çalışma başlatacağız.
Hasanağa'daki gelişimin herkes farkında. Bölgemizin ortasında bir orman olacak, ağaçlarımızı diktik. Bizim itfaiye, kreş, polis noktası, ortak sağlık güvenlik birimi, gibi projelerimiz gerçekleştiğinde aynı zamanda çevremize de büyük faydalar sağlayacak diye düşünüyoruz.
Bölgede sanayileşme nasıl başladı?
Bölgemizde 1985 yılında sanayileşme, bu alanın Hasanağa Belde Belediyesi tarafından sanayi bölgesi ilan edilmesiyle başladı. Bugün 101 faal firmamız ve Akçalar hariç 10 bin kişi çalışan var. 2011'deki Islah OSB düzenlemesi kapsamında, HOSAB sınırındaki üç firmayı (Karsan, Cansan ve Delphi) organize sanayi bölgesi bünyesine kattı.
Öte yandan 2/B süreci kapsamında da 43 bin metrekare alanı alan HOSAB, 2014 yılı sonunda alan olarak 111 hektardan 155,4 hektar büyüklüğe ulaştık.
İleride Akçalar Islah OSB ile birleştiğimizde parsel sayımız 180'lere ulaşacak. Şu anda HOSAB'da doluluk oranı yüzde 80'lerde. Yakın gelecekte bu bölgedeki en büyük organize sanayi bölgesi olacağız. İlerleyen zamanlarda da Kayapa ile de bir işbirliği planlıyoruz. Çevremizdeki sanayi bölgeleriyle bir entegrasyon içerinde ilerlemeyi planlıyoruz.
Bölgenizin istihdama katkısı ne nedir?
Elektrik, su ve doğal gaz kullanımının yukarı doğru çıkması istihdamın arttığını gösteriyor. 2 yıl önce bölgemizde 7 bin kişi çalışıyordu, şu an 10 bin kişiyi bulduk. Diğer sanayi bölgelerinin doluluğu, firmaları buraya yönlendirdi. O da bizim büyümemizi tetikliyor. Bizim sanayi bölgesindeki sorunları halletmemiz en büyük etken oldu. Sanayiden bir alış yapılacaksa, mutlaka bölge müdürlüğümüze gelinmeli. Bölge içerisine kurulamayacak olan firmalar var. Çevreye zarar vermeyecek ve atığı olmayacak sektörleri kabul ediyoruz. Baca gazı emisyonu, kimyasal atık olmayacak. Mesela, Çimento fabrikası, boyahaneyi kesinlikle kabul etmiyoruz.
Geçtiğimiz yıl içerisinde bölgemizde yaklaşık yüzde 20 gibi büyüme yönünde bir artış var. Üretim Reform Paketi ile sanayi için güzel adımlar atıldı. HOSAB olarak biz bugünlere devletten hiç kredi kullanmadan kendi yatırımlarımız ile geldik. Şimdi hükümetimizin bu pakette olduğu gibi OSB'lere dönük olumlu düzenlemeler getirmesini de memnuniyetle karşılıyoruz. Örneğin Elektrik'te TRT payının kaldırılması, OSB içinde emlak vergisinin ödenmeyecek olması sanayinin yüklerinin hafiflemesi demek.
Tır parkı projeniz var mı?
Sanayimize hizmet eden tırların, park edeceği yer konusunda çalışmamız var. Planımız içerinde tır parkı olarak gözüken yerler var. Hem yolun tamamlanmasını hem de Akçalar'la birleşmeyi bekliyoruz. Böylece ulaşım rahatlayacak ve alanımız büyüyecek. Çünkü mevcut OSB büyüklüğünün yüzde 8'i kadar donatı alanı bırakılan bir planlama yapmak yasal zorunluluğumuz…
Yabancı yatırımcı var mı?
Bölgemizin içerisinde İtalyan, Alman ve Güney Koreli firmalar var.
OTOMOTİV
KÜMEMİZİ KURDUK
Ar -Ge noktasında neler yapıyorsunuz?
Sanayicilerimizin kendi yaptıkları çalışmalar var. Biz de bölge olarak Ekonomi Bakanlığı'nın desteği ile Ur-Ge kapsamında kümelerle ilgili çalışmalar başlattık. İlk olarak otomotiv kümemizi kurduk. Bölgemizde otomotiv ağırlıklı firmalar üretimde çünkü. 17 tane firmamız Otomotiv Kümemizde yer alıyor. Ar-Ge merkezi konusunda bir çalışma yapmak orta vadeli hedeflerimiz arasında.
Yerli otomobille ilgili
ne düşünüyorsunuz?
Bölgemizde otomotiv fabrikası var. Bana göre çok esnek bir üretim yapabilen bir firma. Üretim bantlarını çok çabuk şekilde değiştirebiliyor. Bence, hiç firma aramalarına gerek yok. Yerli üretim yapılacaksa bölgemiz hazır.
İş veren işçi, işçi iş arıyor mu?
İşçi iş arıyor, iş veren işçi arıyor. Aslında işveren, nitelikli eleman arıyor. İşveren kendine yarayacak işçiyi, işçi de kendine yarayacak işi arıyor. En büyük yanlış eğitim sisteminden başlıyor. OSB'lerde teknik lise mutlaka olmalı. Bizim buradaki fabrikaların hepsinde staj yaptırabiliriz. Sanayi bölgelerinin içerisinde meslek liselerinin olması çok önemli. Omuz omuza çalışmakta fayda var. Hasanağa'nın içerisine mutlaka meslek lisesi yapacağız. Destek olan çok sanayicimiz var.
Sektör dağılımınız nasıl?
Ağırlık otomotiv yan sanayinde olmak üzere Gıda Ürünleri İmalatı, kağıt ve kağıt ürünleri imalatı, kimyasalların ve kimyasal ürünlerin imalatı, lojistik, makine ve teçhizat, metal sanayi, mobilya ve orman ürünleri, otomotiv, plastik ve kauçuk ürünlerin imalatı ve tekstil ürünlerin imalatı var. HOSAB'ın toplam alanı 154 hektar. Toplam parsel sayımız 125, sanayi parsel sayımız 113, dolu sanayi parseli 96, boş sanayi parseli 17, inşaat durumunda 8, üretimde işletme sayımız 95 ve doluluk oranımız yüzde 85. Bölgeden yılda yaklaşık 750 milyon dolar gibi bir ihracat var.
Yatırımcı neden bu bölgeye gelmeli?
Üretim yapan firmaların sorunlarının yüzde 90' ını çözmüş durumdayız. Elektrik, su, doğalgaz, yol çözülüyor. Alt yapılarla ilgili hiç bir sorunumuz yok. En büyük sorun bölgemize bağlantı yolu… Yoksa biz bölgemizde tüm yollarımızı asfaltladık, tretuvarlarımızı, peyzajlarımızı, aydınlatma direklerimizi yaptık. Sorunsuz bir bölgede üretim yapıyoruz. Sanayicinin dilinden anlayan bir bölge yönetim var.
Facebook
Sayı: 1116 - Tarih: 26.09.2017
Yazarlarımız