Ramazan Başan - Bursa perakende sektörü 2016 yılını nasıl kapattı?

Bursa perakende sektörü 2016 yılını nasıl kapattı?


2016 yılında yaşanan darbe girişimi, patlayan bombalar, yaşanan iki seçim ve siyasi çalkantılar, AVM'lerdeki güvenlik endişeleri, perakende sektörünü sarsmıştır, diyebiliriz.
Organize perakende 2016 yılına kadar ortalama yüzde 8-12 ortalama büyüme ile ilerlerken, 2016 yılını yüzde 3-6 arasında büyüme ile kapatmıştır. Bu arada açılan Endülüs Park ile AVM sayımız yediye çıkmıştır.
2000-2010 yıllarının hipermarket modası yerini bir boy küçüğü süpermarketlere, her apartman altına ve her sokağın başına açılan indirim (discount) marketlerine bırakmıştır. Hipermarketler metre karelerini ve çeşitlerini azaltma yoluna giderek metrekarelerini verimli kullanma yoluna gitmişlerdir.
İndirim marketleri sayısı artarak devam etmiştir. Bursa'da 205 adet BİM, 64 adet A101, 89 adet ŞOK ile toplamda 318 'indirim marketi' vardır. Her indirim marketi ortalama 15 bakkalı etkilemektedir. Bakkallar bu indirim marketleri ile rekabet edemediği gibi, yerel marketler de bu rekabetten etkilenmekteler.
Bursa'da yerel perakende çok güçlüdür. Şaypa'lar büyük ölçüde Onur marketlerine devir olmuştur. Furpa 45 şube, Özhan 38 şube, yeni adıyla Onur 67 şube, Hadim 36 şube, Seyhanlar 31 şube, Milli Pazar 24 şube, Akuğur 18 şube ile hizmet vermektedir.
Özdilek, Bursa'da 6 şubesi olmasına rağmen Türkiye'de Kipa'ların bir kısmını da satın alarak Ulusal Perakende markası olmuştur. Migros 49 şubesi ile büyümeye devam etmiş, Metro ve Carrefour aynı sayılarda kalmış, Carrefour süper -mini market sayısını arttırmıştır.

(Mağaza sayıları marketlerin internet sitesindeki
market haritalarından alınmıştır)

2016 yılında internet üzerinden gıda alışverişi pazarına Bursa'da Migros'a ilaveten Özhan ve Özdilek de katılmıştır. Türkiye'de cep telefonu sayısı 74 milyona ulaşmış, bu telefonların yüzde 96'sı akıllı telefon olmuş, kullanıcılar bu telefonları yüzde 86 oranla sosyal medya amaçlı kullandıkları ortaya çıkmışsa, internet abone sayısı 55 milyona ulaşmış ise yüzde 3 olan e-ticaret, internet alışveriş payı mutlaka ama mutlaka artacaktır. Facebook kullanıcı sayısı dünyada 1 milyar 185 milyona çıkmışsa, Türkiye'de ortalama her kullanıcının 400 arkadaşı varsa, ortalama her kullanıcı Türkiye'de günde 26 dakikasını Facebook'a ayırıyorsa gelecek digital perakendededir. Bununla ilgili yatırımlar geleceğe yatırımdır.
Perakendecilerimizin en büyük 3 yanlışını şöyle özetleyebiliriz:
1- Kendini geliştirememe/yenilenmeye direnç, sürekli aynı bakış açısından bakma,
2- Otokontrol, iç denetim mekanizmalarının etkin ve yeterli olmaması, ağır finansal yük,
3- Dinamizmin olmaması, etkin perakende yöntem ve uygulamalarından uzak kalmaları,
Perakendede başarılı olabilmek ve büyüyebilmek 2 önemli dinamiğe bağlıdır :
1-Müşteri ne ister sorusunun cevabını aramak ve bulmak,
2-Değişimi yaratmak ve bunu yönetmektir.
SON NOKTA : Aynı şeyleri tekrar yaparak farklı sonuçlar beklemek deliliktir. Albert Einştein
Ramazan Başan Kimdir?
1970 Bursa doğumludur. Uludağ Üniversitesi'nde İşletme/Yüksek lisans yapmıştır. 20 yıl Migros Metro şirketlerinde Mağaza, CRM, Satış Müdürlüğü, Bölge Müdürlüğü yapmıştır. Perakende ve satış, pazarlama konularında danışmanlık vermektedir

Sayı: 1079 - Tarih: 10.01.2017
Yazarlarımız