Esin Şeker - HDL nedir ve ne işe yarar?

HDL nedir ve ne işe yarar?


Bugün bir hastamla konuşurken 'hayırlı kolesterol' dedi. Şu günler hayır kelimesi algıda seçicilik nedeni biliyorsunuz. Ne demek istedin diye sordum, HDL kolesterolden söz ediyordu. Bizim halkımız kadar yaratıcı bir halk yoktur sanırım.
Çok hoşuma gitti doğrusu.
Halk arasında iyi kolesterol olarak tanımlanan HDL (High Dansite Lipoprotein) kelimelerinin baş harfleridir. Kanda iyi taşıyıcılar olarak bilinir.
Onun karşıtı ise LDL dediğimiz kötü kolesteroldür ve (Low Dansite Lipoprotein) kandaki seviyesinin azaltılması gerekir. HDL'nin yüksek seviyede olması bireyi kalp-damar hastalıklarından korur. Kolesterol, her insanın kanında doğal olarak bulunan yağ benzeri, beyaz, mumsu dokuda bir maddedir. Vücuttaki elzem faaliyetlerin sürdürülmesinde gereklidir. Kolesterolün önemli kısmı vücut tarafından üretilir. ¼ ise besinler yoluyla alınmaktadır. Yağımsı bir madde olan kolesterol, kanda çözünebilmesi için karaciğerde bir proteinle birleşir ve bu yeni yapıya 'lipoprotein' denir. Yoğunluklarına göre farklı tipleri vardır. HDL vücuttaki kötü kolesterolü temizlemeye ve kan damarlarında plak oluşumunu engellemeye yardım eden bir bileşendir. Kanda mümkün olduğunca yüksek olması istenir çünkü özellikle kalp hastalıkları riskini azaltıcı etki göstermektedir. Erkeklerde HDL yüzde 45 mg, kadınlarda yüzde 50 mg'dan yüksek olması istenir ve sağlık için önemlidir.
 Yapılan bir araştırmada üç hafta boyunca her gün bir bardak portakal suyu içen kişilerin HDL seviyesi diğerlerine göre yüzde 21 daha yüksek saptanmış. Araştırmacılar bunun portakal suyunun içinde bulunan hesperidin adlı madde sayesinde olduğunu düşünüyor.
Diyete Niasin eklenmesinin yani niasin'den zengin beslenmenin HDL seviyeleri düşük olanlarda yararlı olduğu belirtiliyor. Badem, ceviz, fındık, keten tohumu ve zeytin tüketmek iyi kolesterolü yükseltir.
Özellikle ceviz ve keten tohumunda bulunan omega-3 yağ asitleri bu etkiyi yaratıyor.
Zeytin ve fındıkta bulunan oleik asit HDL'i yükseltmez ancak stabil kalmasını sağlamaktadır.
Yine yapılan araştırmalarda sigara içmemek HDL kolesterolün yüzde10 oranında yükselmesine neden olmaktadır. Fazla tüketilen şeker enerji fazlalığı yaratacağından yağa çevrilir ve kilo artışı olarak geri döner. Bu durum HDL seviyesini düşürür.
Kuru baklagiller ve soyada bulunan izoflavanların HDL kolesterol seviyelerini arttırdığı bilinmektedir. Oligosakkaritler ve posa kolesterol sentezini azaltır. Bunlar kuru baklagillerde bolca bulunur. Bazı görüşler az miktarda alınan şarabın HDL kolesterolü artırabildiği yönündedir. Şarabın antioksidan etkisi yaratan rezveratrolden zengin olduğunu biliyoruz. Her gün en az 30 dakikalık yürüyüş, yüzme gibi aerobik egzersizlerin HDL kolesterol seviyelerini artırmaya yardımcı olduğu belirtilmektedir. Yürüyüş her ortamda, her zaman aralığında ve özel giysi gerektirmeden yapılacak bir spordur.  
Fazla kilolar HDL kolesterol seviyesinin düşmesini direkt olarak etkiler. Bu nedenle her zaman ideal kilonuzda olmaya özen gösterin.
Facebook
Sayı: 1088 - Tarih: 14.03.2017
Yazarlarımız