Erdem Saker - Ucuz ve kolay çözümler var ama, biz var mıyız???

Ucuz ve kolay çözümler var ama, biz var mıyız???


Okullar açıldığından beri, okul servislerinin yolları doldurmasıyla, Bursa'da kent içi ulaşım gene felç oldu. Herkes çözümü yeni Acemler kavşağında arıyor, o da büyük paralara mal olacağı için, kent içi trafiğin kısa sürede çözülemeyeceği gazete manşetlerini dolduruyor.
Oysa sorun sadece Acemler kavşağında değil ki, farz edin para bulundu, bu kavşak yapıldı, kavşak üzerinden İzmir yoluna indiniz, inebildiyseniz tabii, daha kavşak üzerinde kuyruktasınız ve Üniversiteye kadar adım adım, siz içinde bir veya iki kişi olan arabanızla, okul ve fabrika servis minibüsleri çocuklarıyla, işçileriyle aynı kuyruk içinde yola devam edeceksiniz, oluşturduğunuz bu yoğun trafiğe Acemler kavşağı ne yapsın ki?
Peki çözüm ne? Çözüm bizim avucumuzda, kent içi ulaşımımızda özel arabalarımızı kullanmaktan vazgeçmemizde, okul ve fabrika servislerini azaltmakta!
Bu konuyu defalarca bu köşede, örneklerle işledim durdum, ama kimsenin umurunda değil, ben gene de yılmadan, kolay ve ucuz çözümleri önünüze sereceğim.
Çoğunuz Avrupa kentlerine, işiniz veya gezi amacıyla gidiyorsunuz, benim eski yıllardaki gördüklerimin pek değişmediğini televizyonlarda izliyorum, kent içlerinde yollar adeta boş, pardon yayalar ve bisikletlerle dolu. Sabahları çocuklar okullarına, insanlar işlerine giderken bisikleti yoğun kullanıyorlar ve de kent içinde ulaşım, genelde raylı sistemlerle sağlanıyor. Evvelce verdiğim birkaç örneği hatırlayalım;
İskandinav kentlerinde insanlar işlerine, çocuklar okullarına, anneler küçük çocuklarıyla kreşlere ve işlerine, ağırlıklı olarak bisikletle giderler,
Viyana gibi çok hareketli bir başkentte kent içi ulaşımda, tretuvarlar üzerine yerleştirilmiş bisiklet yolları yoğun biçimde kullanılır,
Bremen'de kent içi ana ulaşım sistemi tramvaydır, iş adamları dahil herkes, evinden arabasıyla çıkar, tramvay son durağında arabasını park eder ve kent merkezine tramvaya gider, ilk 5 saat için oto park parası ödemezler, belediye başkanının da belediyeye bisikletle geldiğine şahit olmuştum,
Strazburg'ta kent içine, taksi dışında binek arabası giremez, kent içi ulaşım, tramvayla, bisikletle ve yürüyerek sağlanır,
N.York'ta her sabah Manhattan adasına gelen 4,5milyon insanın 2,5milyonu metroyla gelir ve kent içine aktarmalı otobüslerle dağılır, belediyenin sağladığı bir kolaylık vardır, 2saat içinde yaptıkları aktarmalarda başka para ödemezler,
Londra'da kent merkezine arabanızla girmek için oldukça büyük bir meblağ ödersiniz,
Gelelim bize, rahmetli Teoman Özalp başkanımızın uluslararası firmalar gurubuna yaptırdığı ulaşım planlamasında, Bursa kent içi ulaşım sisteminin iskeleti hafif raylı sistem olarak belirlenmişti, raylı sisteme dik çalışan otobüs hatlarıyla aktarmalı ulaşım düzeni kurulacaktı. BursaRay bu planlama esasları doğrultusunda projelendirildi ve dönemimde uygulama başladı, inşaatlar bitince sistem işletmeye sokuldu, ama sonrasında o aktarmalı düzen kurulamadı.
Gelin şimdi o planlama bilgileri doğrultusunda Bursa kent içi trafik sorununu hem kolay, hem de ucuz çözelim;
Önce BursaRaya dik çalışacak aktarmalı otobüs hatlarını oluşturalım, evimizden çıktığımızda bizler işimize, çocuklar okullarına, sanayi işçileri fabrikalarına, en yakın otobüs durağından bineceğimiz otobüsle, BursaRay istasyonuna gelelim, aktarma yaparak BursaRayla gideceğimiz noktaya ulaşalım, gene otobüs aktarmasıyla hedefimize varalım,
Bu arada Organize Sanayi Bölgesi fabrika servislerini kaldırsın, işçiler BursaRayla Korupark ve Emek istasyonuna gelsinler, fabrika servisleri bölge içindeki dağılımı yapsın,
Belediyelerimiz kentimizi, trafik lambalı ve güvenli bisiklet yollarıyla donatsınlar, öncelikle çocuklarımız okullarına, bizler işlerimize veya alış verişe bisiklet ile gidelim,
Dönemimde oluşturulan Ertuğrul Kent'te tretuvarlara bisiklet yolu ağı da yerleştirmiştik, halen bu ağ, kavşaklarda kesilmiş olarak mevcut, küçük müdahalelerle hemen hizmete sokulabilir, geçen sene bir bölümünü Sağlıklı Kentler Birliği olarak devreye sokturduk ve çevredeki bir ilkokulun öğrencileri kullanıyor,
BursaRay ve otobüslere bisikletleri yükleme izni verilsin ve onları koyma yerleri olsun, Avrupa kentlerinde bu düzen var,
BursaRay ve otobüs duraklarında, kilitli bisiklet parkları oluşturulsun, Küçük Sanayi İstasyonunda var,
Bu çözümleri tekrar tekrar, kentimizi yönetenlerin ve biz Bursalıların önüne açıyorum, hem çok para gerektirmeyen hem de oluşumu kolay olan çözümler, ta ki beyinlerimiz bu çözümleri kabullensin!
Yok ya demeğe devam edersek, bu trafik çilesini ömrümüz boyunca, para bulunup Acemler kavşağı yapılsa bile, çekmeyi hak ederiz!!!
Sağlıklı Kentler Birliği olarak başlatılan, bisikletin etkin bir ulaşım aracı olduğu bilincini yaymak amacıyla, ''Haydi Çocuklar Bisikletle Okula'' kampanyasına, öğrencilerin 23-27 Eylül haftası boyunca okullarına bisiklet ile gitmeleri sağlayan İstanbul, İzmir, Denizli, Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyeleri, Bilecik, Adalar, Bandırma, Dinar, Merkezefendi ve Ürgüp Belediyeleri destek verdi, bazı Belediye Başkanları da çocuklarla beraber bisiklete binerek kampanyaya katıldılar. Umarım bu örnekler Belediye başkanlarımızı teşvik eder, devamlı başlarını ağrıtan, kentlerinin içindeki ulaşım sorunları düğümünü, kolay ve ucuz yollarla çözmede, aktarmalı ulaşım sistemini ve bisikleti gündemlerine yerleştirirler…
Facebook
Sayı: 1219 - Tarih: 08.10.2019
Yazarlarımız