Erdem Saker - Besleme hatları…

Besleme hatları…


Geçen hafta Burulaş ile Özel Halk Otobüsleri Odası, kent içi ulaşımı rahatlatmak için bir adım daha atmak üzere, masaya oturdular, konu 15 yıl önce servisten kaldırılan kentin batı bölgesinde çalışan minibüsleri yeniden hizmete sokmak, idi. Ancak bu defa atacakları adımları sağlam temellere oturtmayı da hedef almışlardı, yeni oluşturacakları hatlarla BursaRay ana duraklarını besleyeceklerdi. Aslında bu temeller, BursaRay oluşumun oturtulduğu ULAŞIM PLANLAMASINDA atılmıştı.
Evet, yeri geldikçe bu köşede dillendirdiğim gibi, Sayın Ekrem Barışık döneminde, uluslararası standartlarda yapılan Ulaşım Planlaması, Bursa'nın yıllara göre artacak nüfus büyüklüklerini göz önünde tutarak, kentin ana ulaşım sisteminin Hafif Raylı Sistem olacağını belirlemişti. Gene aynı planlama, kentin ana ulaşım yönlerine yerleşecek hafif raylı sistem hatlarına dik çalışacak ve sistem duraklarını besleyecek otobüs hatlarını da önermişti.
BursaRay projesi uygulamaya sokulduğunda, sistemin işletilmesini planlamak ve uygulamak görevini üstlenen BURULAŞ kuruldu ve BursaRay işletmeye alındığı andan itibaren, bir yandan sistemi işletirken, diğer yandan da planlamanın öngördüğü besleme hatlarından bazılarını oluşturmaya başladı. İsterseniz bu hatlara şöyle göz atalım;
Kestel ve Gürsu'da, en uzak yerleşimler, besleme hatlarıyla BursaRayla buluşturuldu ve vatandaşlar bu hatları kullanarak BursaRaya aktarma yapma ve hedeflerine ulaşma imkanına kavuştular.
Yıldırım'da, Erikli, Millet, Ulus, Hacıvat, İsabey, Karapınar, Değirmenönü mahalle sakinleri, besleme hatlarıyla Arabayatağı istasyonunda aktarma yaparak BursaRayla yollarına devam edebiliyorlar.
İşte bu bilgiler ışığında, kentimizin batısında oluşturulmasına karar verilen besleme hatlarına göz atalım. Burulaş/Özel Halk Otobüsleri Odası beraberliği ilk adım olarak, Beşevler ve Esentepe istasyonlarının çevresindeki mahalleleri,17+3 kişilik, yolcuların seyahat konforunun ve iniş/biniş kolaylıklarının sağlandığı yeni tip minibüslerle BursaRayla buluşturacak. Herhalde projenin devamında, Uludağ Üniversitesine kadar olan bütün istasyonlar da besleme hatlarıyla çevredeki yerleşimlere bağlanacak.
Biliyorsunuz Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Alinur Aktaş, bu görevi üstlendiği andan itibaren, önündeki çözüm bekleyen en büyük sorunun ''Ulaşım'' olduğunu her vesile ile beyan eder ve kafasında çeşitli projeler üretir, örneğin Acemler Kavşağı kompleksi gibi, katlı yollar gibi. Tabii hepsi güzel projeler, ama uygulanmaları büyük para ve uzun zaman isteyen projeler…
Oysa yukarıda örneklerini okuduğunuz 'Besleme Hatları'' projesini, kentimizi en doğu ucundan, Kestel'den, en batı ucuna, Uludağ Üniversitesine bağlayan tüm BursaRay hattı boyunca, uygulamaya sokmak büyük paralar gerektirmeyecek, sadece ve sadece, belki işin başında zor görünür ama, kent yönetimiyle kentte yaşayanların kol kola girmesi yeterli olacak. İşte bu kol kola girme sürecinde;
Kent içi yollarda sabah akşam arabalarımızla seyahat ederken yaşadığımız trafik yoğunluğu sorunundan şikayet etme yerine, kent içinde araba kullanmaktan vazgeçebilir miyiz?
Burulaş, halen kenti bir baştan bir başa kat eden, örneğin U.Ü.-Yüksek İhtisas Hastanesi, Dobruca-Yunuseli-Nilüferköy ve benzeri otobüs hatlarını, yerlerine BursaRay+Besleme Hatları yerleştirerek, iptal edebilir mi?
Sanayi servisleri iptal edilip, yerlerine BursaRay+Besleme Hatları yerleştirilebilir mi?

Büyükşehir Belediye Yönetimi de, BursaRay + Besleme Hatları oluşumunu kent genelinde hızlı işler hale soktuktan sonra, aktarmalı kullanımı ücret bazında ucuzlatabilir mi?Aynı New York'ta olduğu gibi, ilk kart okutulması sonrasındaki aktarmalarda 2 saat boyunca, bizde 75 dakika boyunca olabilir, başka ücret ödememek gibi…
Gelin besleme hatları penceresinden bakıp şöyle bir Bursa hayal edelim; Kentsel dönüşüm projeleriyle çarpık yapılaşmanın kent dokusundan silindiği, yasayla korunmuş tarım alanlarında dört mevsim sebze ve meyve yetiştirildiği ve ürünlerin ihraç edildiği, Ağaköy örneği, mevcut sanayi bölgelerinin dondurulduğu ve hudutlarının yeşil perdeyle kilitlendiği, uygun olan bölgelerde sanayi servislerinin yerini BursaRay +Besleme Hatlarının aldığı, TARIM ve SANAYİ zengini, TARİH ve DOĞA KENTİ BURSA…
Bu arada kentimizde faaliyet gösteren tüm Sivil Toplum Kuruluşlarını, Besleme Hatları Projesine sahip çıkmaya ve Bursa halkını, aynı tüm Avrupa kentlerinde olduğu gibi, kent içinde arabalarını kullanmaktan vaz geçmeye davet ediyorum.
Burulaş ile Özel Halk Otobüsleri Odasının oturdukları masaya, başta sanayiciler olmak üzere, tüm Bursalıların da oturmasını öneriyorum, gelin yukarıda önerdiğim çözümleri ki ben bunları kafamdan uydurmuyorum, dünyanın tüm çağdaş kentlerinde uygulanıyor, kol kola girerek uygulamaya sokalım, belki zaman alır, ama doğru yerden başlarsak, sonunda kent içinde trafik sorunu sıfırlanmış bir Bursa'da yaşamaya başlarız.
Facebook
Sayı: 1156 - Tarih: 03.07.2018
Yazarlarımız