BURSA DEPREMLERİ-15-
Adil Gökçadır - BURSA DEPREMLERİ-15-

BURSA DEPREMLERİ-15-

Geçen haftadan devam.



Mevcudu yenileme 

Aşağıdaki hesap gösterecektir ki mevcut alt yapının şehrin yükünü taşıma şansı yoktur. Yaklaşık 3 Milyon nüfusun, geçmişte olduğu gibi, her yıl % 2,1 artmaya devamı halinde, Önümüzdeki 30 senede Bursa nüfusu 5,5 milyonu geçecektir. Merkezdeki artışın %2,5 civarında olması nedeniyle merkez nüfusu ise 6 milyonun üzerine çıkar. Ortalama her 10 yılda bir nüfus 1 milyon ve yılda ortalama 90 bin artacaktır. Bu da her yıl ortalama 22.500 ilave konut ihtiyacı demektir. Bursa’nın mevcut çürük konut stokunun tamamını, 30 yılda kentsel dönüşüm ile yeniler, %50’ de arttırır ve sağlam 100 bini ilave ederseniz, toplamda 100 bin+650 bin +325 bin=1.075.000 konut olur. Halbuki 30 yıl sonra olabilecek 6 milyon Nüfus için en az 1,5 milyon konuta yani ilave yaklaşık en az 425 bin konuta ihtiyaç olacaktır. Yine çok kaba bir hesapla, bundan sonraki 30 yılda, deprem riskimizin en yüksek olduğu 2055 yıllarına hazır olabilmek için birkaç yılı hazırlık safhası dışında her yıl, yaklaşık 650bin/30=21.667 konut kentsel dönüşümle mevcudu yenilemek için, 21667x0,50=10834 konut finansman maliyetine destek için ve 425 bin/30=14.167 adette nüfus artışı için toplam 30 senede her yıl ortalama 47 bin yeni konut üretmek gerekecektir. Ayrıca çürük okullar ve kamu binaları yenilecek ve İlave nüfusa uygun donatı alanları ile alt yapı gerekecektir.

Bu şehrimizi yeniden planlarken yeni imar alanları açılması mecburiyeti demektir. Ve bence bu görünür mutlaka yapılması gereken çalışma, Eski Bursa’yı ortaya çıkarmak, tarihi eserlerin etrafını tamamen açmak için de tarihi fırsattır. Aynı zamanda açılacak yeni imar alanlarında yaratılacak ilave kapasite, mevcut şehir içinde ödenmek zorunda kalınacak kamulaştırma yükünü hafifletmek içinde fırsat olabilir. Yeni imar planlamaları akabinde yapılacak 18 uygulamaları ile elde edilecek belediye arazilerini akıllıca kullanarak finansman yaratmak, bu yöntemle yol, altyapı ya da donatı alanlarının yapımını kolaylaştırmak benzeri pek çok çalışma yapılabilir. Planlanacak, geniş caddeler, meydanlar, kaliteli, çağdaş ulaşım imkanları marifeti ile yeni cazibe alanları yaratılabilir. Yeni imara açılacak yerlerde yapılacak terklerden üretilen Kamu arazileri, yaşam standardını yükseltecek pek çok amaçla değerlendirilebilir. Yeni imar alanlarının planlama ve alt yapı masrafları, bölgedeki yerleri değerlenecek arazi sahipleri ile konuşularak çözümlenebilir. Pek çok farklı, akılcı proje ve yöntem de üretilebilir. Bu arada şehrin otopark sorunu, Trafik sorunu gibi çok önemli iki sorunu ve alt yapı, ulaşım, çevre kirliliği, vb. onlarca sorununa da çare üretilebilme imkanları çok daha kolaylaşmış olacaktır. 

Zor değildir. Ancak çok iyi ve doğru planlama, uygulamayı bilen ve yönetebilen etkin kararlar alabilen personel gerekir. Bilmek söylemek başka, uygulamak başka bir meziyettir. Vatandaşın iknası ve değişimin yanında olması ve desteği için sürekli bilgilendirme çalışmaları gerekir. Tüm hak sahiplerine % 100 adaletli davranmak, şeffaf olmak, tavizsiz güven ortamı yaratmak gerekir. Akıllı kararların uygulanmasına engel çıkarabilecek konularda gerekebilecek yasal düzenlemelerin süratle yapılması gerekir. İnsanların ve günahsız çocuklarının canları tehlikededir. Ülkemiz ekonomisi tehlikededir. Bunun tüm Bursalılara doğru anlatılması gerekmektedir. Önceki hataların yapılması son şansıda yok eder. Zaman varken, mümkün iken başlanırsa Bursa, vatandaşa ve devlete yük olmadan dönüşür, değişir, örnek olur. Ve geç kalmazsak, şansımız artar. Unutmayalım. Bursa ovası zemini, yer yer 150 mt. kalınlığa kadar ulaşan Alüvyon tabakalardan oluşur. Ovanın iç bölgeleri, yer yer Deprem etkisini büyütme özelliğine, sıvılaşma riskine ve oturma potansiyeline sahiptir. Dönüşümü yapamaz isek ve tercihlerimiz doğru olmaz ise, ne olacağına örnek 17 Ağustos 1999’dur. Bunu bile bile duymazdan, görmezden gelmek çok rahatsız edicidir.

SON…

Facebook
Sayı: 1261 - Tarih: 28.07.2020
Yazarlarımız