Haber Detayı - Çimentoda umut beton yollar
Çimentoda umut beton yollar

Çimentoda umut beton yollar


Türkiye Çimento Mühtahsilleri Birliği (TÇMB) Başkanı M. Şefik Tüzün, sektörün yılda 80 milyon ton klinker üretim kapasitesine ulaştığına dikkat çekti ve beton yol yapımının hem sektörü rahatlatacağını hem de cari açığa katkı yapacağını söyledi.


TÇMB'nin 60 kuruluş yılında Türkiye çimento sektörü değerlendirildi. Türkiye çimento sektörünün Avrupa'nın lideri, Çin, Hindistan, A.B.D ve İran'la birlikte dünyada ilk 5'te yer aldığı belirtildi. Yapılan açıklamaya göre, sektörün yüzde 95'ni temsil eden TÇMB bünyesinde 51 entegre, 15 öğütme olmak üzere toplamda 66 çimento fabrikası bulunuyor. 2016 yılında yaklaşık 100 ülkeye, 495 milyon dolar tutarında 7,6 milyon ton çimento ihracatı yapan sektörün en önemli pazarı Ortadoğu oldu.
Sektörün dünyada 3. sırada yeraldığını kaydeden Yönetim Kurulu Başkanı M. Şefik Tüzün, çimentonun, Türkiye'nin 2016 yılı sonunda cari açığına katkı sunabilecek potansiyele sahip olmasına dikkat çekerek şu değerlendirmeyi yaptı: 'Türkiye, her yıl 25 milyon ton petrol ithal etmektedir ve ithalata bağımlılık oranı yüzde 98 seviyesinde seyretmektedir. Otoyollarımızın tamamı Bitümlü Sıcak Karışım(BSK)'la kaplanmaktadır. Ülke çapında 10 yılda 2 bin 155 km otoyol yapılmıştır. Bu otoyolların yaklaşık 500 km'si beton yol olarak yapılmış olsaydı, 10 yılda 100 bin ton daha az bitüm ürünü kullanılacaktı. Bu sayede 2 miyon ton daha az ithal petrol ithal edilecekti. Bu da 10 yılda yaklaşık 390 milyon dolar daha az petrol ithal edeceğimiz anlamına geliyor. Ülkemizin 2016 yılı cari açığının 32,6 milyar dolar olduğu göz önüne alındığında petrol ithalatında yapılacak 390 milyon dolarlık tasarruf, ülke ekonomisi açısından oldukça önem taşımaktadır. Dolayısıyla yüzde yüz yerli hammaddeye dayanan beton yol kullanımının artırılması cari açığımızın azalmasında önemli bir rol oynayacaktır. Türkiye'de yük taşımacılığının yüzde 92'si, yolcu taşımacılığının yüzde 95'i karayolları üzerinden gerçekleşmektedir. Ülkemizdeki yollarda ağır taşıt trafik oranı yüzde 40 olarak karşımıza çıkmaktadır. Kapasitesinin çok üzerinde yük taşıyan araçlar yolların zamanından önce yıpranmasına ve onarım masraflarının artmasına neden olmaktadır. 2014 yılında asfalt yolların bakım/onarım maliyeti 1.884.931.508 lira ile KGM yatırım bütçesinin yüzde 26'sına karşılık gelmektedir. 2014 yılında asfalt yolların bakım onarımına harcadığımız bütçe Avrasya Tüneli'nin yatırım bedelinden daha fazladır. Bu durum ağır taşıt trafiği altındaki güzergahlarda ve kavşaklarda beton yolların tercih edilmesi gerekliliğini açıkça ortaya koymaktadır. Alternatif yollar yılın 5-6 ayı uygulanabilirken beton yollar yılın 8 ila 10 ayı uygulanabilir.'
MEGA PROJELER
İnşaat sektörünün 2017 yılında da ekonominin lokomotifi olacağı öngörüsünde bulunulan açıklamada, 'Mega Projeler' konusunda da şöyle denildi:
'Kentsel dönüşüm projeleri, 3'üncü havaalanı, Avrasya Tüneli gibi özel projeler, hızlı tren, metro, otoyol gibi altyapı projeleri, Türkiye'nin enerji bağımlığını azaltmayı hedefleyen HES, RES vb. enerji yatırımları 2017 yılında da çimento sektörün direkt şekilde etki ederek, büyümeye katkı sağlayacaktır. Ancak, son 2 yıl içinde yurtiçi çimento talebinin durgunlaşması ve büyüme hızının azalmasına karşılık gündemde olan yeni yatırımlar ile gelecek ilave kapasiteler sektörün ihracat performansına bağımlılığını artırmaktadır. İhracatın önümüzdeki yıllarda büyüme gösterememesi durumunda fabrika kapasite kullanımlarında ve verimlilikte azalma görmemiz kaçınılmaz olacaktır.'

Facebook
Sayı: 1101 - Tarih: 13.06.2017
Yazarlarımız